Ansigtsyoga og ansigtsgymnastik mod rynker – virker det? Få svar og øvelser her

Faceyoga - ansigts yoga for begyndere

Ansigtsyoga øvelser

Faceyoga virker mod rynker og giver dig et yngre og gladere ansigt

Sponsoreret indhold

Dit ansigt er utroligt vigtigt for dig. Og det handler hverken om ego eller forfængelighed – tværtimod! Ansigtet er nemlig ikke blot vores visitkort udadtil, men også en identitetsforstærker. Så når du ser dig i spejlet, er det faktisk rigtigt vigtigt, at du føler en stor glæde i at se dig selv i ansigtet.

Vi vil allesammen gerne holde fast i ungdommen så lang tid som vi kan og med ansigtsyoga (eller faceyoga på engelsk), kan du ikke blot modvirke tyngdekraftens påvirkning her og ny, men faktisk skære adskillige år af dit ansigts alder.

Giv dig selv et dejligt og sundt ansigtsløft, uden brug af kemifyldte og dyre cremer eller botox (… som ærligt talt ikke virker nær så godt som ansigtsyoga metoden). Metoden er yogaøvelser, præcis som du kender det fra almindelig yoga – blot foregår det hele i hovedet.

I denne artikel udforsker vi:

  • Virker ansigtsyoga?
  • Hvilke ansigtsyoga øvelser du kan lave mod rynker
  • Hvad du ellers kan gøre for, at mindske rynkerne
  • Plus lidt gode råd til hverdagen om, hvordan du “undgår” rynker
  • Du får en masse GRATIS videoer som du kan bruge

Virker ansigtsyoga?

Der har henover årene været delte meninger om hvorvidt ansigtsyoga har en effekt mod rynker; nærmere bestemt om det kan fjerne rynker eller om det kan bremse rynkernes fremskridt. Det som er helt sikkert er, at ansigtsyoga i hvert fald IKKE virker, medmindre du giver det et værdigt forsøg.

Ansigtsyoga virker, hvis ansigtsyogien tager sine yogaøvelser alvorligt og er konsekvent med sin praksis. Derudover påvirker din egen helt særlige DNA naturligvis også ansigtsyogaens effekt på netop dig.

Førhen var et argument mod ansigtsyoga, at hudens elasticitet kunne blive slap, fordi man fejlagtigt troede at ansigtsyogien skulle trække og strække i huden.

Dette er dog imidlertidig ikke rigtigt – så længe at du udfører øvelserne korrekt og bruger en god ansigtsolie. Med en god koldpresset og økologisk olie som er sund for din hud glider dine fingre, din gua sha, jaderoller eller andet redskab helt ubesværet over huden uden at lave træk.

Ansigtsyoga handler om at aktivere dine muskler præcis ligesom bodybuilding. Du skulpturerer ansigtets form vha. faceyoga, præcis ligesom når du dyrker yoga og toner din krop.

Ansigtsyoga bidrager til, at:

  • din blodcirkulation øges
  • din hud og dine muskler detoxes
  • du kommer til at se gladere ud
  • din ansigtssymmetri styrkes
  • du bliver gladere for dit eget spejlbillede
  • du ser yngre, friskere og mere vågen ud
  • du kan forebygge aldringstegn og komme nogle af dine rynker til livs
  • tyngdekraften ikke i samme grad påvirker din ansigtsstruktur
  • solskader, ar (fx fra akne) og pigmentfejl måske mindskes

For at opnå et smukt og bæredygtigt resultat, bør du sætte mindst 10-20 minutter af hver eneste dag (fx i forbindelse med din godnat-rutine) til træning af de specifikke ansigtsmuskler, som du ønsker at skulptere. Og så skal du fastholde denne nye gode vane!

Væbn dig dog med tålmodighed, da der vil gå nogen tid før du høster frugterne af dit hårde arbejde. Afhængig af dit engagement vil der gå uger eller måske et par måneder før du vil opleve synlige forandringer.

Et rigtigt godt sted at begynde din ansigtsyogarejse er, at købe Susanne Dyhrs bestseller bog ‘Ansigtsyoga – En begynderguide’. I bogen kan du lære mere om teorien bag faceyoga, hvilke øvelser du bør lave for at komme dit specifikke problemfelt til livs.

Derudover lærer du hvordan du kan integrere ny mimik, holdninger og vaner i din dagligdag, som hjælper dig hurtigere i mål med dit drømmeansigt.

Rigtig god ansigtstræning!

Hvilke ansigtsyoga øvelser skal du lave?

Ja dette er det store millionspørgsmål, fordi hvordan analyserer du dig frem til præcis hvilke øvelser, der hjælper dig af med din dobbelthage, giver dig en strålende ny glød, fjerner aldringstegnene i din pande og giver dig den skønhed, som vil gøre dig til et lykkeligere menneske?

Først og fremmest er det vigtigt, at du har et støre fokus på den sjove ansigtsyogarejse du skal ud på, fremfor hurtige og nemme resultater. Yoga er en livsstil – og yoga er hårdt og konsistent arbejde.

Du skal arbejde med ansigtsyoga, ligesom du arbejder med kroppen; der er ingen hurtig slankekur når det gælder ansigtets sundhed (rynkecreme, botox, fillers mm), præcis ligesom at kroppens sundhed heller ikke kan skabes på hurtige slankepiller, nedslidende restriktive slankekure mm.

Hvis du er ny indenfor ansigtsyoga kan det være en god idé, at prøve nogle af mere simple begynderøvelser og avancere, samt specialisere dine øvelser efterhånden som du kender virkningen af din træning.

Men hvis du ikke føler et overskud og tålmodighed til at dykke dybt ned i ansigtsyogaens univers, kan du også begynde med de problemfelter du oplever i og omkring ansigtsområdet.

Vi lister en række ansigtsyoga-videoer med de mest populære ansigtsområder nedenfor. Grib din bedste ansigtsolie (koldpresset og helst økologisk – alternativt en oliebaseret serum, men brug ikke ansigtscreme) og gennemse videoerne som er relevante for dig.

Ansigtsyoga mod rynker mellem øjenbrynene og i pande

Ansigtsyoga øvelser for dine kinder

Ansigtsøvelse med kuglepen

Ansigtsyoga for dine øjne

Dine øjne har nogle af de vigtigste funktioner og derfor skal du passe på dem. Når du træner musklerne i øjenhulen, huden og får bugt med puffede øjenlapper får du også et friskere udseende.

Ansigtsyoga for hals

Ansigtsyoga for øjnene

Du kan med fordel skabe din egen DIY ansigtsyoga rutine ved at håndplukke de videoer, som du synes giver dig en god og givende ansigtsyogastruktur. Gem blot hver URL i fx din notes-app, så du nemt kan finde din praksis frem hver dag.

Lav gerne en rækkefølge, som du føler giver mening, hvor du begynder enten oppefra og bevæger dig nedad i huden (uden at trække), eller hvor du begynder fra center og bevæger dig udad i huden. Afslut altid med at glide din gua sha henover din hud i opad- og udadgående bevægelser.

Suppler med massage i ansigtet

Sørg for at dræne dine lymfebeholdere, ved at gnide affaldsstofferne i din hud ned foran og bagved ørene og væk mod nakken. Dette er et vigtigt element indenfor japansk ansigtsliftning metoden.

Japansk ansigtsliftning handler om at løfte ansigtet og kan med fordel adopteres som et supplement til ansigtsyoga, da denne massageform har en fantastisk indvirkning på hudens glød og elasticitet. Og så kan du selv lave japansk ansigtsliftning på dig selv og afspænde musklerne efter ansigtsyoga.

 

Dansk bestseller: Ansigtsyoga – En begynderguide af Susanne Dyhr

‘Ansigtsyoga – en begynderguide’ har taget særligt danske kvinder med storm. Bogen har for alvor positioneret Susanne Dyhr som hele Danmarks ansigtsyogadronning – og med rette.

Bogen er velskrevet, velillustreret og er en fantastisk (begyndervenlig) indføring i yogaformen.

Du kan købe bogen lige her.

Ansigtsyoga med Susanne Dyhr

 

Andre fantastiske bøger og ansigtsyoga

Faceyoga - Cecilie Blaksted - Bog
 Faceyoga – Cecilie Blaksted – Køb den her
Ansigtsyoga - Opstrammende Ansigtsøvelser - Danielle Collins - Bog
Ansigtsyoga – Opstrammende Ansigtsøvelser – Danielle Collins – Køb den her

 

Cremer mod rynker

Du kan også bruge cremer. Cremer bliver brugt af virkeligt mange og det er også bevist, at have en gavnlig effekt for huden. Du kan læse denne artikel om en engelsk og positiv undersøgelse.

Danish Skin Care MINI sæt
Køb Danish Skin Care mini sæt her

Køb Danish Skin Care mini sæt her

Råd til at mindske rynkerne

Her til slut skal du lige have lidt tips til, at mindske eller udsætte din rynker lidt. Nogle tips som ikke er ansigtsgymnastik eller ansigtsyoga, men helt almindelig hverdagstips.

  • Undgå for meget sol
  • Motioner
  • Spis sundt
  • Undgå rygning
  • Drik masser af vand
  • Få frisk luft