Det er bestemt ikke et nyt fænomen, at yoga er godt for mange ting, men ved du egentlig, hvorfor det er så godt? Mange er vilde med at dyrke yoga, fordi de kan mærke en stor forskel i hverdagen – men det er ikke altid sikkert, at de rent faktisk kender årsagerne til den store fremgang.

Og hvis man tænker, at yoga er vildt svært og noget for vildt smidige mennesker, så tager man altså fejl. Mange vælger også at tage en lille yogatime, efter de har været til bold, fordi musklerne er stive og ømme. Det betaler sig ofte de næste dage, hvor man har det fint efter de hårde anstrengelser. Det gælder for så vidt, uanset hvilket niveau man spiller på.

Yoga er godt for sindet

Der tales i disse år ekstremt meget om den mentale sundhed, og hvis det er et fokusområde for dig, som det i øvrigt bør være for alle, så er yoga i hvert fald et helt perfekt sted at starte. Yoga er nemlig, kort fortalt og uden dikkedarer, virkelig godt for sindet.

Selvom der er tale om fysiske øvelser, hvor du bruger kroppen til at komme i balance med dig selv, så er netop den balance også rettet mod sindet. Det betyder eksempelvis, at du kan lære at slappe bedre af og få styr på dit åndedræt. Det kan også betyde, at du kommer til at hvile mere i dig selv.

Det skyldes, at du kommer i kontakt med din egen krop i et rigtigt tempo for dig. Det er netop her, yoga kan hjælpe rigtig mange mennesker godt på vej med rigtig mange ting. Det er desuden en aktivitet, som først og fremmest er oldgammel, fordi den altid har virket, og så er det noget, som bruges af alt fra stressramte, som vil i kontakt med sig selv, til professionelle sportsfolk, som skal have rettet nogle ting i kroppen. Yoga er for alle.

Du bliver bomstærk

Derudover bliver du i den grad langt stærkere i stort set alle kroppens muskler, hvis du dyrker yoga. Selvom det måske ikke ser så hårdt ud, når man ser en af de slanke modeller udføre det, så er det i den grad noget, hvor du træner dine muskler. Yoga gør dig stærk som få andre ting, og selvom du nok ikke får kæmpestore muskler udelukkende af yoga, så bliver du i stand til helt nye ting med denne træningsform.

Kombiner det med anden træning

Yoga er samtidig en rigtig fin ting at kombinere med andre former for motion og træning. Det kunne eksempelvis være løbeturene, hvor yoga vil være ideelt at afslutte sessionen med. Det er da også en ret generel ting, at yoga nok fungerer bedst til sidst, hvis man vil lave al sin træning den samme dag.

Alternativ kan man løbe eller lave sin styrketræning nogle dage og ’nøjes’ med yoga andre dage. Det giver samtidig fin variation og en god balance mellem, hvordan man bruger sine muskler i kroppen.

Vil du have 21 yogaøvelser på PDF?

Indtast din email og alle øvelserne kan downloades som PDF. Print dem eller brug dem når som helst på din mobil eller tablet. De sendes også automatisk til din mail.

You have Successfully Subscribed!

Share This