Ashtanga vinyasa yoga

Hvad erashtanga yoga?

Dynamiske flow-serier med fokus på åndedrættet!

Ashtanga yoga - Hvad er ashtanga yoga

Ashtanga yoga& åndedrættet

Ashtanga yoga er en dynamisk yogaform. Denne yogaform kaldes også for Ashtanga vinyasa yoga. Denne form for yoga er grundlagt i 1915 i Indien og har derfor eksisteret i mere end 100 år.

I Ashtanga yogaformen finder et dynamisk flow sted i løbet af en undervisningstime. I dette flow synkroniseres både åndedræt og kroppens bevægelser. Det stiller krav til udøvernes fysiske styrke, mens både udholdenhed og balance i høj grad også trænes.

Åndedrætskontrol er også en del af at dyrke Ashtanga yoga. En undervisningstime slutter altid af med afspænding. Det foregår som regel de sidste 10 minutter.

Hvad handler
Ashtanga yoga om?

Ønsker man at dyrke Astange yoga, og har man ikke prøvet det gør, så vil man opleve, at yogaformen traditionelt set er delt op seks forskellige serier. Den første serie har navnet Yoga Chikitsa, og det betyder yogaterapi. I denne serie handler det om at styrke, tilrette og rense kroppen på en terapeutisk måde. Mange begyndere arbejder mange gange på serie 1, før de går i gang med at bevæge sig til serie 2 og de stillinger, der er her.

Online yoga undervisning

Stream yoga når du vil

YogaStream for begynder yogis
  • 129,-/md eller 949,-/år
  • 1.000+ yogavideoer
  • Alle yogatyper & niveauer
  • Live undervisning
  • Dansk
Prøv gratis i 30 dage
YogaVivo online yoga
  • 119,-/md.
  • 1.100+ yogavideoer
  • Alle yogatyper & niveauer
  • Live undervisning
  • Ansigtsyoga
  • Dansk
Prøv gratis i 30 dage
Cathrine Yoga og retreats
  • 149,-/md + andre løsninger
  • Yogakurser og -undervisning
  • Alle yogatyper & niveauer
  • Yoga, meditation & mindfulness
  • Live undervisning og retreats
  • Dansk
Bliv medlem
Dansk online yoga

Fordele vedashtanga yoga

I Ashtanga yoga arbejder man både med det fysiske og det mentale. Uanset hvad det er for en time, man deltager i, og hvor man deltager i den henne, så vil den altid indeholde følgende:

  • Fokus på åndedrættet
  • Opvarmning
  • Solhilsner, både A og B
  • Stående øvelser
  • Forskellige foroverbøjninger og bagoverbøjninger
  • Kropsdrejninger
  • Øvelser med fokus på styrke og balance

Alle undervisningstimer afslutter altid med en nedkøling. Her vil man dyrke forskellige former for afsluttende stillinger, og til slut afsluttes med den tidligere nævnte afspænding, der går dybt.

Hver stilling har en terapeutisk virkning på deltagerne, og når en stilling udføres som en del af en samlet serie, hvor hver stilling har en sammenhæng til hinanden, så opnår deltagerne den fulde effekt.

Det er også en af årsagerne til, at stillingerne skal udføres i en helt specifikt og korrekt rækkefølge. Ved at bruge både åndedræts- og vinyasa-systemet vil deltagerne opleve det meditative flow, der er i denne type yoga.

Det vigtigste i udførelsen er, at den udøves korrekt, og at det sker i samspil med det helt korrekte åndedræt.

Ashtanga yoga skal dyrkes regelmæssigt

Vil man have den størst muligt effekt at yogaformen, så skal man have en regelmæssige praksis. På den måde kan man få øjnene op for den noget nær endeløse dybde, som man finder i Ashtanga yoga-systemet. Ved regelmæssig udøvelse vil man blive stærkere og mere smidig, og man vil samtidig også få en langt bedre kondition.

Alle mennesker kan dyrke yogaformen, og både mænd og kvinder kan finde glæde ved den. Det er også for både unge og gamle, og selvom man ikke er smidig, skal man ikke være bange for at kaste sig ud i det.

Det gode ved denne yogaform er også, at de enkelte stillinger nemt kan tilpasses til udøverne. På den måde kan man arbejde på sit helt eget niveau.