Jeg er skribent på YogaØvelser.dk fordi yoga har gjort rigtig meget for mig de senere år. Jeg har altid været noget fordomsfuld i forhold til yoga for mænd, men heldigvis helt ubegrundet. Jeg har set lyset i yoga og det som yoga kan byde på - og det er jeg sikker på at du også kommer til :)

Ashtanga yoga er en dynamisk yogaform. Denne yogaform kaldes også for Ashtanga vinyasa yoga. Denne form for yoga er grundlagt i 1915 i Indien og har derfor eksisteret i mere end 100 år.

I Ashtanga yogaformen finder et dynamisk flow sted i løbet af en undervisningstime. I dette flow synkroniseres både åndedræt og kroppens bevægelser. Det stiller krav til udøvernes fysiske styrke, mens både udholdenhed og balance i høj grad også trænes.

Åndedrætskontrol er også en del af at dyrke Ashtanga yoga. En undervisningstime slutter altid af med afspænding. Det foregår som regel de sidste 10 minutter.

Hvad handler Ashtanga yoga om?

Ønsker man at dyrke Astange yoga, og har man ikke prøvet det gør, så vil man opleve, at yogaformen traditionelt set er delt op seks forskellige serier. Den første serie har navnet Yoga Chikitsa, og det betyder yogaterapi. I denne serie handler det om at styrke, tilrette og rense kroppen på en terapeutisk måde. Mange begyndere arbejder mange gange på serie 1, før de går i gang med at bevæge sig til serie 2 og de stillinger, der er her.

Hvad får man ud af at dyrke yogaformen?

I Ashtanga yoga arbejder man både med det fysiske og det mentale. Uanset hvad det er for en time, man deltager i, og hvor man deltager i den henne, så vil den altid indeholde følgende:

  • Fokus på åndedrættet
  • Opvarmning
  • Solhilsner, både A og B
  • Stående øvelser.
  • Forskellige foroverbøjninger og bagoverbøjninger.
  • Kropsdrejninger.
  • Øvelser med fokus på styrke og balance.

Alle undervisningstimer afslutter altid med en nedkøling. Her vil man dyrke forskellige former for afsluttende stillinger, og til slut afsluttes med den tidligere nævnte afspænding, der går dybt.

Hver stilling har en terapeutisk virkning på deltagerne, og når en stilling udføres som en del af en samlet serie, hvor hver stilling har en sammenhæng til hinanden, så opnår deltagerne den fulde effekt.

Det er også en af årsagerne til, at stillingerne skal udføres i en helt specifikt og korrekt rækkefølge. Ved at bruge både åndedræts- og vinyasa-systemet vil deltagerne opleve det meditative flow, der er i denne type yoga.

Det vigtigste i udførelsen er, at den udøves korrekt, og at det sker i samspil med det helt korrekte åndedræt.

Ashtanga yoga skal dyrkes regelmæssigt

Vil man have den størst muligt effekt at yogaformen, så skal man have en regelmæssige praksis. På den måde kan man få øjnene op for den noget nær endeløse dybde, som man finder i Ashtanga yoga-systemet. Ved regelmæssig udøvelse vil man blive stærkere og mere smidig, og man vil samtidig også få en langt bedre kondition.

Alle mennesker kan dyrke yogaformen, og både mænd og kvinder kan finde glæde ved den. Det er også for både unge og gamle, og selvom man ikke er smidig, skal man ikke være bange for at kaste sig ud i det.

Det gode ved denne yogaform er også, at de enkelte stillinger nemt kan tilpasses til udøverne. På den måde kan man arbejde på sit helt eget niveau.

yoga øvelser

Få de 21 bedste yogaøvelser

-og deltag i lodtrækningen om gavekort på 500 kr. HVER måned!

Når du klikker "Hent øvelserne nu" tilmeldes du nyhedsbrevet. Du vil modtage yogaprogrammer, fitness-råd og tilbud [kan nemt afmeldes].

Sådan! Du har nu adgang til dine yogaøvelser - god fornøjelse :)

gavekort-gaveregn

Vind 500 kr. HVER måned
og shop hos "Den Intelligente Krop"

Når du klikker "Deltag" tilmeldes du også vores nyhedsbrev. Du vil modtage yogaprogrammer, fitness-råd og tilbud [kan altid nemt afmeldes].

Du deltager nu i lodtrækningen om 500 kr. på gavekort hver måned.

Share This