Jeg er skribent på YogaØvelser.dk fordi yoga har gjort rigtig meget for mig de senere år. Jeg har altid været noget fordomsfuld i forhold til yoga for mænd, men heldigvis helt ubegrundet. Jeg har set lyset i yoga og det som yoga kan byde på - og det er jeg sikker på at du også kommer til :)

Iyengar yoga er en yogaform med fokus på præcision i yogastillingerne (se de 21 mest brugte yogaøvelser her). Timing og anvendelsen af redskaber er også noget, der er kendetegnende for denne yogaform.

I Iyengar yoga indgår også muskelarbejde, og det påvirker nervesystemet og giver indre ro til udøverne.

Det helt særlige ved denne form for yoga er det store fokus, der er på både teknik og at rette linjer til i kroppen. Selv helt små detaljer i en stilling bliver gennemgået, og for at komme helt rigtigt ind i en stilling, så benytter man sig i denne yogaform af forskellige former for hjælpemidler. Det kan eksempelvis være klodser, tæpper osv.

I Iyengar yoga arbejder man øvelserne i sekvenser, der blandt andet kan bestå af siddende, stående og omvendtstående stillinger. Alle øvelser udføres for at opnå den helt rette effekt.

Hvordan foregår Iyengar yoga?

I denne yogaform træner man en helt grundlæggende sans for både mål og proportioner. I løbet af en undervisningstime bliver deltagerne bevidst om kroppens holdninger, og man finder også ud af, hvordan man arbejder med kroppen.

Målet er, at hver muskel, nerve og vedhæftning skal aktiveres, og man lærer også at strække musklerne under arbejdet. Det helt grundlæggende formål med dette arbejde er at arbejde sig hen mod at skabe fred i sindet.

Hvad er yogaformen kendt for?

Yogaformen er kendt for at bestå af meget detaljerede instruktioner, og da de er så detaljerede, som de er, så har deltagerne ikke tid til at tænke på ret meget andet. Det gør også, at man er nødt til at rette blikket indad for helt at hellige sig til sin praksis.

Man vil opleve øvelserne som en form for meditativ praksis, og man får her et fast fokus på udøvelsen, og man vil også være dybt koncentreret.

Med den meditative praksis under øvelserne trænes hjernen, og det medfører andre reaktioner, nye forbindelser, i hjernen. Derfor vil man også kunne mærke effekten af denne fremragende yogaform uden for yogamåtten.

Hvem er yogaformen rettet mod?

Alle kan dyrke Iyengar yoga. Både unge som gamle, mænd og kvinder. Ønsker man et mere roligt sind, kan man med fordel kaste sig over denne yoga form.

Man skal dog være forberedt på, at det kræver dyb koncentration og tilstedeværelse, og er man i stand til dette, vil man kunne opnå ualmindeligt gode resultater.

Den høje grad af præcision betyder, at man bliver tvunget ind i nuet, og det gør også, at man bliver bedre til at lægge tankerne fra sig og i stedet koncentrere sig om det, der sker her og nu.

Hvad er fordelene ved Iyengar yoga?

Den helt store fordel er naturligvis, at man bliver i stand til at slippe tankerne og være til stede her og nu.

En anden fordel er den gode påvirkning af nervesystemet, men også muskelarbejdet. Man vil blive både stærkere og mere smidig, og man vil opleve at kunne bruge sin krop på helt nye måde. Man må være opmærksom på, at det godt kan tage et par træningsgange at komme ind i rytmen.

yoga øvelser

Få de 21 bedste yogaøvelser

-og deltag i lodtrækningen om gavekort på 500 kr. HVER måned!

Når du klikker "Hent øvelserne nu" tilmeldes du nyhedsbrevet. Du vil modtage yogaprogrammer, fitness-råd og tilbud [kan nemt afmeldes].

Sådan! Du har nu adgang til dine yogaøvelser - god fornøjelse :)

Share This