Som de fleste sikkert ved, er yoga ikke nogen ny opfindelse. Yoga kan nemlig spores 5000 år tilbage, og stammer oprindeligt fra Indien, hvor yoga defineres som et træningssystem for krop og sind. I vesten var yoga tidligere omgærdet af megen mystik og hokus pokus, men yoga er hverken mystisk eller troldomsagtigt – og det har heller intet med religion eller okkulte fænomener at gøre. Yoga er slet og ret nogle fysiske og mentale øvelser, der fokuserer på at være til stede i nuet, og derigennem få en stærkere krop og mere mentalt overskud i form af energi og glæde. Yoga virker afstressende, og de fysiske øvelser kan afhjælpe skavanker lige fra ondt i ryggen og hovedpine til fordøjelsesproblemer og søvnbesvær. I yogaverdenen bruges der forskellige ord og termer, som kan virke forvirrende, de første gange man hører dem.

Hvad er yoga?

Yoga betyder ”at forene”, som stammer fra det gamle indiske sprog Sanskrit, og en person der dyrker yoga kaldes en yogi. Der findes flere forskellige former for yoga, hvoraf nogle er mere krævende end andre. Yoga er yoga, men nogle stilarter er meget rolige og dynamiske, mens andre yogaformer er hurtigere og mere fysisk krævende. Den klassiske Hatha yogaforegår i et roligt tempo, mens man arbejder med de oprindelige fysiske stillinger afbrudt af små pauser. Hatha yoga har fokus på åndedræt, smidighed og styrke. Astanga yogaer mere fysisk udfordrende, og stiller større krav til styrke og udholdenhed. I Astanga udføres de fysiske stillinger som en løbende serie, og det foregår uden pauser imellem de enkelte øvelser. Der findes tillige mere moderne former for yoga. Power yogaer en videreudvikling af Astanga og er tilpasset de vestlige fitnesscentre. I Power yoga får du en højere intensitet og en mere styrkepræget yogaform, hvor der arbejdes igennem stillingerne uden pause. Hot yogaer også en nyere form for yoga, der som navnet antyder, kan give sved på panden. Hot yoga udføres i et lokale, der er varmet op til knapt 40 grader, hvilket bevirker at du bliver hurtigere varm og dermed får lettere ved at arbejde med kroppens smidighed og forbrænding.

Hvad er yoga godt for?

Yoga er ikke kun godt for din krop – yoga har også en positiv indvirkning på din mentale sundhed, som giver dig evnen til at forblive fokuseret og koncentreret. Team PokerStars spilleren Adrienne Rowsome er meget glad for yoga, og hun mener, at den har styrket både den mentale og den fysiske del af hendes spil, og svenskeren Lars Wallin, der er professional MMA kæmper i Los Angeles, har blandt mange andre ting undervist en specialstyrke fra det Svenske militær i yoga og korrekt vejrtrækning. Det bevidner at yoga er en disciplin, som alle kan få fornøjelse af, og alle kan dyrke uanset alder, smidighed og fysisk form. Netop smidighed arbejdes der meget med i yoga, og uanset hvor stiv og usmidig du er blevet gennem årene, vil du hurtigt opdage at smidigheden hurtigt vender tilbage til kroppen. Ingen nybegynder kan udføre alle øvelserne fra første færd, og her er det gode ved yoga, at man så bare laver øvelserne, så godt man kan. I vore dage har mange mennesker et stillesiddende arbejde, hvor man let kan pådrage sig stive muskler i nakke og skuldre, som tid efter anden bl.a. kan føre til spændingshovedpine. Efter en lang dag på kontoret kan en yogatime nærmest føles som en befrielse, når alle musklerne langsomt arbejdes igennem og løsnes op. Når du træner yoga, forgår det i fred og ro, og du ”tvinges” til at koncentrere dig om hver enkelt øvelser. Derfor er en anden af fordelene ved yoga, at du får stresset af, og samtidig forbedret koncentrationsevnen og styrket din mentale balance. Hvis du gerne vil prøve nogle af de forskellige yogaøvelser, inden du melder dig på et yogahold, kan du sagtens starte op derhjemme. Her får du 21 yogaøvelser for begyndere, som du kan hygge dig med hjemme i stuen.

Namaste.

Vil du have de 21 mest populære yogaøvelser?

Indtast din email og alle øvelserne kan downloades som PDF. Print dem eller brug dem når som helst på din mobil eller tablet. De sendes også automatisk til din mail.

You have Successfully Subscribed!

Share This