Solhilsen - Sun Salutation

5-7 minutter er nok og du behøver ikke engang at tage sportstøjet på

Solhilsen er den ultimative yoga øvelse, hvis du kun skulle vælge én øvelse eller kun havde 5 minutter om dagen til yoga

Morgenmaden er noget af det vigtigste om morgen for, at få en god dag.

Men det er ikke nok, at du giver kroppen brændstof til dagen. Du skal også have gang i kroppen for, at få en god start på dagen.

Det er været brugt i årevis af asiaterne, at de lave morgengymnastik før de skal arbejde. Og det med rigtig gode resultater. Ikke bare er det dejligt for kroppen, at blive varmet op og få løsnet op i alle de stive led og ømme muskler, men det er også super godt for din mentale tilstand.

Din krop bliver gjort klar til, at tage dagen “head on”. Din selvtillid og din velvære får et boost. Og det kan både ses og mærkes på dig.

Jeg vil give dig opskriften på en god start på dagen lige her…

5-7 minutter er nok og du behøver ikke engang at tage sportstøjet på.

Solhilsen – Sun salutation – surya namaskar

Dette er den ultimate yoga øvelse!

Hvis jeg kun skulle vælge én yoga øvelse, så var det denne.

Du kommer hele kroppen rundt og så kan du tage f.eks. 3-4 “runder” på mindre end 5 minutter hver dag.

Tro mig, denne øvelse gør underværker!

Se videoen. Solhilsen – Sun Salutation – øvelsen er ganske nem, når du har prøvet den nogle gange.

10 grunde til at lave Sun Salutation eller Solhilsen

Tal med ti som dyrker yoga, og du kan få ti forskellige svar på det spørgsmål. Med det i tankerne er her ti grunde til at lave Solhilsen:

  1. Solen repræsenterer verdens fysiske og åndelige hjerte. Vi hilsner Solen for at takke for en ny dag fyldt med livsgivende lys og næring.
  2. Sun Salutation (solhilsen), eller Surya Namaskar, kan være en komplet praksis; posituerne forlænger og styrker, bøjer og udvider mange af kroppens hovedmuskler, mens fordelingen af prana-strømmen gennem hele systemet.
  3. Sekvensen vækker energien fra den indre sol, der ligger dvalende i vores navlecenter. Det opvarmer kroppen og dyrker indre ild.
  4. Det er en grundlæggende hæfte i den yogiske verden. AFGJORT.
  5. Sun Salutations genopliver blodet mens du beroliger sindet.
  6. Solhilsen øvelsen “giver os god lykke til kun, at have gode tanker, at høre og tale kun gode ord og at opnå en sund og stærk krop, så vi kan have et langt liv og en dag opnå enhed med Gud.”- Sri K. Pattabhi Jois
  7. Solen repræsenterer det tredje øjencenter i den menneskelige fysiologi, og med tiden kan Sun Salutations aktivere og i sidste ende afbalancere de syv chakraer.
  8. Sun Salutations tjener som meditation i bevægelse, reducerer depression, angst og stress, mens man bygger mental fokus, koncentration og dyb vejrtrækning.
  9. Solhilsen øvelsen forbinder bevægelse med åndedræt – vinyasa. Vi oplever, hvordan udvidelsen af rygsøjlen er relateret til det praniske mønster af indåndingen og hvordan udåndingens bevægelse korrelerer med foldningen og uddybningen i en kropsholdning.
  10. Hver Sun Salutation tillader os at opleve hengivenhed. Vi står opmærksom, åbner os op for energi, bøjer med respekt og oplever ydmyghed.