Yoga for gravide

Få din krop i form hurtigt efter fødsel
#MUMMYTIME

Sponsoreret indhold

Hvorfor dyrke yoga når du er gravid?

Få øget fleksibilitet, bedre kropsbevidsthed og mere energi. Der er rigtig mange positive grunde til at gå til yoga. Det gælder, uanset hvem du er, hvor gammel du er, og om du er mand eller kvinde – også når du er gravid.

Måske tænker du, at det ikke er sundt at udsætte kroppen for belastninger, når du er gravid, men det forholder sig faktisk helt omvendt. Det er kun godt for dig at gå til gravid yoga.

Må man dyrke yoga, når man er gravid?

Hvis du er “almindeligt” sund og frisk, og din graviditet er “normal”, så er det ikke noget i vejen for at dyrke yoga. Tvært imod. Det vil helt sikkert gavne dit velbehag og følelsen i krop og sind.

Det anbefales dog af nogen eksperter, at du venter med, at starte på yoga som gravid, indtil uge, da din krop undergår en masse forandringer i under en graviditet, som det er godt at have vænnet kroppen til.

Og så er det selvfølgelig vigtigt, at du har stor tålmodighed, ikke presser kroppen og dig mere end nødvendigt og så må det selvfølgelig aldrig gøre ondt.

Er du i det mindste i tvivl, så rådfør dig med din læge først, så du ikke er i tvivl om, om du kan dyrke, når du er gravid.

Klik her for, at få adgang til yogaprogrammer for efterfødselsyoga. Online yoga programmer med video her – danske bedste yogis.

Gravid yoga er god fødselsforberedelse

Med andre ord er yoga for gravide et fantastisk værktøj til dig, der gerne vil lære din krop bedre at kende og blive bedst muligt forberedt til den forestående fødsel. Det er umuligt at forudsige, hvordan en graviditet og en fødsel vil forløbe, og der er naturligvis stor forskel fra kvinde til kvinde – og fra gang til gang.

Uanset hvad, kan du med gravid yoga skabe de allerbedste forudsætninger for en behagelig graviditet og for at selve fødslen forløber med færre smerter, end den måske eller ville have gjort. Gravid yoga er med til at opbygge dit forsvarsværk og give dig større fysiske ressourcer, så du bliver i stand til at klare kroppens ventede og uventede reaktioner på graviditeten.

Yoga er dejligt afstressende

En graviditet kan også mentalt og følelsesmæssigt være en hård tur. Med yoga for gravide får du et pusterum, som samtidig har en afstressende effekt på din hverdag. Mange mødre, som har været igennem yoga for gravide, har ikke mindst været meget glade for den øgede kropsbevidsted, som gravid yoga har givet dem.

Men som langt de fleste mødre kan skrive under på, så stopper kroppens behov naturligvis ikke med fødslen. Og derfor findes der også mange muligheder for at få kroppen på rette kurs igen med efterfødsels-yoga.

Der findes efterhånden mange forskellige yogaklasser, som du kan tilmelde dig alt efter temperament og formål. Og venter du barn, er der masser af ekstra gode grunde til at gå til yoga for gravide.

For det første giver du dig selv en mulighed for at slappe helt af og opnå en tilstand af total ro og balance. Og har du født før – eller er du måske gravid for første gang i øjeblikket – ved du højst sandsynligt også, at en graviditet kan være en hård omgang for kroppen. Yoga for gravide er med til at give kroppen mere smidighed, og gravid yoga hjælper dig samtidig med at kontrollere din vejrtrækning, som jo så utrolig vigtig i forhold til at holde smerterne væk under fødslen.

Sørg for at finde dig en god yogamåtte og noget yogatøj, som gør det behageligt for dig, at dyrke yoga mens du er gravid.

9Months - vejen til en sund graviditet

Læs mere her

Baby Yoga

Læs mere her

Babymassage - gør din baby glad og tryg

Læs mere her

Babyrytmik

Læs mere her

Body-SDS, Gravid træning

Læs mere her

Boldtræning for gravide + stor bold

Læs mere her

Boldtræning for gravide med Lotte Paarup

Læs mere her

Boldtræning for gravide med Lotte Paarup (Download version)

Læs mere her

Bækkenbund i topform

Læs mere her

Bækkenbundens optræning

Læs mere her

Børneyoga og de 5 sanser

Læs mere her

Den elastiske bækkenbund (DVD)

Læs mere her

Flad mave efter fødslen

Læs mere her

Foot Rubz massagebold (Hård - Grøn)

Læs mere her

Glad jul Baby

Læs mere her

Glad jul Baby 2

Læs mere her

Gravid Yoga med Trine Hedegaard

Læs mere her

Grønne mini bolde (2 stk)

Læs mere her

Nogle eksperter anbefaler, at du venter til efter 12.-14. uge i graviditeten med at gå i gang med yoga for gravide, da din krop først skal vænne sig til de forandringer, som graviditeten medfører. Og det gode er samtidig, at langt de fleste gravide kan fortsætte helt indtil termin. På den måde kan du forberede krop og sind på fødslen helt op til sidste øjeblik.

Rådfør dig med lægen hvis du har smerter

Har du smerter i eksempelvis bækkenregionen, som mange gravide får, er det en god idé at tale med din læge eller jordemoder, inden du går i gang. Og der kan naturligvis også være stillinger og øvelser, som din krop måske ikke er helt med på. Her skal du selvfølgelig lytte til fornuften og holde igen.

Går du alene derhjemme på barsel, er der også en social gevinst ved at gå til gravid yoga en gang om ugen. Ikke bare får du fornyet overskud og energi til at klare hverdagen, men samtidig får du og få muligheden for at møde andre gravide mødre.

Heldigvis er der ingenting, der forhindrer dig i både at gå til yogatimer med andre og kombinere det med øvelser hjemme i stuen. Det giver dig en fleksibilitet til at lave øvelser, når du har lyst og tid.

Gravid yoga til alle trimestre

yoga øvelser

Få de 21 bedste yogaøvelser

-og deltag i lodtrækningen om gavekort på 500 kr. HVER måned!

Når du klikker "Hent øvelserne nu" tilmeldes du nyhedsbrevet. Du vil modtage yogaprogrammer, fitness-råd og tilbud [kan nemt afmeldes].

Sådan! Du har nu adgang til dine yogaøvelser - god fornøjelse :)

Share This