Jeg er skribent på YogaØvelser.dk fordi yoga har gjort rigtig meget for mig de senere år. Jeg har altid været noget fordomsfuld i forhold til yoga for mænd, men heldigvis helt ubegrundet. Jeg har set lyset i yoga og det som yoga kan byde på - og det er jeg sikker på at du også kommer til :)

Er yoga en sport?

Det korte svar er ja.

Man kan argumentere for, at det er definitionsspørgsmål om yoga er en sport eller ej. Yoga har ikke et decideret konkurrence-element. Det ligger ikke i yogaens natur, at skulle appellere til, at man konkurrerer om, at være bedst til en yogaøvelse, hurtigst eller kan holde en position længst tid.

Og i denne artikel komme du til at få 9 øvelser, som kan holde dig skadesfri som sportsudøver

Yoga er for alle mennesker – også sportsfolk. Det er i særdeleshed en god ting for sportsfolk at dyrke yoga. Det kan øge din præstationerne som sportsudøver

Når man dyrker meget sport, kan man blive endnu bedre til sin sport med yoga. Yoga for sportsfolk er derfor i ganske høj grad værd at se nærmere på. Når man dyrket yoga, vil man høste en hel masse fordele af denne motionsform, og det er også noget, som man kan bruge inden for den sportsgren, som man dyrker, som fx se nogle øvelser for løbere her.

Som sportsmand eller kvinde kan de få flere fordele ved at dyrke yoga

Okay, de 9 øvelser til dig som sportsudøver kommer lige om lidt, men du skal først lige kende til fordelene som du får.

Når det kommer til så godt som alle sportsgrene, vil man kunne drage store fordele af at blive mere smidig. I yoga bliver man også langt stærkere i de små muskelfibre, og det vil, alt andet lige, også betyde, at man vil blive langt bedre til den sport, som man dyrker.

Du vil i langt de fleste tilfælde kunne nyde godt af følgende:

  • Stærkere core
  • Større generel smidighed
  • Færre muskel skader

Det kan derfor i høj grad anbefales, at man afsætter en dag eller to om ugen til at dyrke yoga. Så vil man med sikkerhed meget hurtigt komme til, at få endnu bedre resultater med sin sport. Det er der naturligvis kun fordele ved.

Og nu kommer de så, de 9 lovede øvelser 🙂

9 øvelser du som sportsudøver nemt kan lave derhjemme

Følgende øvelser er inspireret af og er fra Yoga-Journal og billederne tilhører David Martinez

    1. “Sjæle-strækket”
      • sjælens-strækKom ned på dine hænder og knæ og sæt tæerne under. Læn langsomt vægten på dine hofter tilbage og sidde på dine hæle. For at starte, skal du holde dine hænder på gulvet foran dig og holde noget af din vægt på dine hænder, når du læner dig tilbage. Når posituren bliver behagelig, kan du gå videre til, at sidde lodret med al din vægt på dine hæle og håndflader i skødet. Dette kan være en intens strækning, men du skal ikke føle smerter. Hold den i 30 til 90 sekunder, mens du let trækker vejret.
    2. “Liggende hånd-til-tå”
      • liggende-haand-til-taaLig dig på ryggen, læg en strop eller en elastik omkring fodbalden på din højre fod, og stræk dit højre ben op. Hold dit hoved og skuldre på gulvet, og tag stroppen med begge hænder. (Hvis det skal være lettere, skal du bøje dit venstre ben og placere fodsålen på jorden.) Du kan bøje det højre knæ, hvis du har brug for det, men hold låret tæt på din mave, når du let skubber ind i stroppen med bolden på din højre fod. Hold i 1 til 2 minutter, og gentag på den anden side. 1-2 minutter kan føles som meget længe, men prøv så godt du kan. Ellers må du gøre positionen lidt lettere som nævnt.
    3. “Nålens øje”
      • naalens-øjeLig på gulvet med begge fødder på væggen og knæene bøjede. Placer højre ankel på venstre knæ og bøj højre fod. Skub forsigtigt det højre lår lige over knæet med din højre hånd væk fra dit hoved. Hold dine hofter, rygsøjler og hoved på gulvet, og slap af i nakken. Du kan gøre dette sværere ved, at bevæge dig tættere på væggen eller lettere ved at bevæge dig længere væk. Hold strækket i 1 til 2 minutter, og gentag på den anden side.
    4. “Stående nedad-stræk”
      • stående-skråstrækKrydse din højre ankel over din venstre. Med knæene let bøjede, skal du læne dig fremad og ned og hvile dine hænder på gulvet – hvis muligt. Det er det ikke i starten. Tving dig ikke ned, men gør det forsigtigt. Hvil evt. hænderne på en yogablok eller en stol. Flyt dine ribben lidt væk fra dit bækken for at forhindre, at ryggen runder. Hold, træk vejret roligt i 1 minut, og gentag derefter og krydse din venstre ankel over højre.
    5. “Lav Lunge”
      • lav lungeStil dig i en Lav Lunge med dit højre ben fremad. Løft hofterne op og tilbage, indtil de er direkte over knæet på jorden. Tendensen i denne holdning er at læne bækkenet fremad og strække hoftestrækkerne, men i denne variation ønsker du at holde dine hofter over dit bagerste knæ (flyt din forfod tilbage, hvis du har brug for). Uden at bøje ryggen, skal du placere din højre hånd på dit højre lår og strække venstre hånd over hovedet og til højre. Du skal føle dette i den ydre hofte på venstre ben. Hold, træk vejret i 30 til 60 sekunder, og gentag derefter på den anden side.
    6. “Supine Cow Face”
      • cow-faceLig på ryggen og kryds det ene knæ over det andet. Hold dit hoved på gulvet, kram knæene ind mod dit bryst. Hvis det går fint, så bliv der. Hvis ikke, så skal du bøje dine fødder, tage fat om dine ankler og træk dem mod dine hofter. Hold i 1 minut, og gentag derefter med benene krydset den anden vej.
    7. Planken (prøv Planken Challenge her)
      • plankenPlanken styrker din core helt ekseptionelt meget. Det er en af de mest udøvede øvelser, når det kommer til at styrke core, altså ryg- og mavemuskler. Noget der vil gavne dine sportspræstationer rigtig meget.
    8. Side-planken
      • side-plankenDet samme som er nævnt ovenfor gælder her. Det kan anbefales, at prøve en Planken Challenge. Ikke mange kan gennemføre en Advanced Planken Challenge.
    9. Det hele ligger i IT-båndet
      • Brug en foam roller til at frigøre spændinger i IT-båndet. For at nå højfriktionszonen mellem quadriceps og IT-båndet, skal du forestille dig, at dit lår er en skoæske: Det ydre af låret er den ene side af æsken, og den forreste del af låret er en anden side. Rul, hvor hjørnet af boksen ville være, omtrent halvvejs mellem det forreste og det ydre lår. Det gør nas. Det skal gøre nas. Men det er også på samme tid dejligt.

Flere og flere professionelle sportsfolk dyrker yoga

Yoga for sportsfolk er for dem, der ønsker at blive endnu dygtigere til deres sport. Det er for både professionelle og amatører.

Alle kan dyrke yoga, og når man finder ud af alle de gode fordele, man kan høste ved at dyrke yoga, så vil man med sikkerhed også blive langt mere begejstret for at dyrke det.

Specielt fordi det i høj grad også gavner det mentale og giver de fleste en hvis ro samtidig med det fysiske.

Yoga kan direkte overføres til de mange sportsgrene. Hvis man vil give sig selv de bedste betingelser for, at blive så god til sin sport som overhovedet tænkeligt, så skal yoga med sikkerhed på programmet.

Yoga for sportsfolk er meget populært, og det er kun blevet endnu mere populært de senere år.

Så en stor anbefaling herfra til, at starte på yoga – også selvom du tænker at det kun er for “alternative” personer og dem som kun dyrker yoga.

Du vil med sikkerhed finde en stor fornøjelse som sportsudøver – eller bare som dig selv – ved at dyrke yoga. Og det i løbet af bare nogle få uger.

yoga øvelser

Få de 21 bedste yogaøvelser

-og deltag i lodtrækningen om gavekort på 500 kr. HVER måned!

Når du klikker "Hent øvelserne nu" tilmeldes du nyhedsbrevet. Du vil modtage yogaprogrammer, fitness-råd og tilbud [kan nemt afmeldes].

Sådan! Du har nu adgang til dine yogaøvelser - god fornøjelse :)

gavekort-gaveregn

Vind 500 kr. HVER måned
og shop hos "Den Intelligente Krop"

Når du klikker "Deltag" tilmeldes du også vores nyhedsbrev. Du vil modtage yogaprogrammer, fitness-råd og tilbud [kan altid nemt afmeldes].

Du deltager nu i lodtrækningen om 500 kr. på gavekort hver måned.

Share This