Derfor skal løbere dyrke yoga

Få mere fart med yoga
#NEW.PR

Mens løbere er nogle af de sejeste folk på Jorden, så har mange løbere en række styrke- og fleksibilitetsproblemer.

Og det kan være derfor du er endt her.

Det er ikke underligt, når man tænker på, at en løber rammer jorden næsten op imod 1000 gange på godt en kilometer.

Det presser musklerne, leddene, senerne og ledbåndene ved hvert et skridt.

Den gode nyhed er, at dyrke yoga, som løber‚ er et vigtigt supplement til din “løbe-karriere” og i din jagt på hurtigere tider. Smidige ben, core og ryg kan forbedre nogle af manglerne i din løbende træning.

Yoga og smidighedsøvsler for løbere kan være afgørende for dig

Yoga og løb er yin og Yang af fitness. De er ikke modstridende kræfter, men komplementære modsætninger, der interagerer i en større helhed. Dette gælder især med hensyn til styrke, fleksibilitet og mental skarphed.

Dyrker du langdistanceløb, ekstremløb eller for eksempel crossfit, så er det alle sammen sportsgrene, som kræver en stærk psyke og en jernvilje. Og her vil yoga uden tvivl kunne bringe en masse godt med sig.

Dyrker du i øvrigt nogle af de nævnte sportsgrene, og læg dertil cykling også, så kan du med fordel tage et kig på nogle Recovery Boots og sørge for at du kan restituére hurtigere.

Herunder kan du se to videoer som du kan bruge før og efter din løbetur.

De vil med garanti give dig noget ekstra – og det er jo det du leder efter, ik?

Yoga FØR dit løb – 7 min.

Yoga EFTER dit løb – 7 min.

Måske er den største grund til, at en løber inddrager regelmæssig yoga i hans eller hendes træning, at forebygge skader.

Men når du bliver mere smidig, så giver det også mere fart. Dine muskler og sener vil reagere rigtig godt på smidighedsøvelserne.

Du kan finde de 21 mest populære – og gratis – yogaøvelser her.

Da selv de mest basale øvelser anvender de store muskelgrupper, såvel som de mindre underarbejdede komplementære muskler, kan yoga hjælpe en løber med, at identificere svage områder, der kræver opmærksomhed forud for udviklingen af ​​en skade – så det er uden tvivl en ekstra bonus, som langt de fleste løbere kan bruge.

Batteri til massage REECOVER GRAB-2 Massage Gun

Læs mere her

REECOVER GRAB-2 Massage og vibrations Gun

Læs mere her

I modsætning til styrketræning engagerer yoga praksis større og mindre muskelgrupper synergistisk gennem en bred vifte af bevægelser, og skaber også plads i kroppen ved at strække musklerne og i sidste ende forbedre fleksibiliteten. Yogastillinger kræver fokus og fuld kropsengagement, hvilket skaber en stærk balance i forhold til hoved og tå.

Yoga gør et godt stykke arbejde med at påpege ubalancer, som kan indikere en skade. Der er mange løbere, der klager over knæsmerter, men i løbet af en klasse kan man konstatere, at smerten kommer fra stramhed eller ubalance i hofte.

Yoga kan også hjælpe en løber med at identificere problemer, hvilket f.eks. er når styrken af ​​quadriceps muskler langt opvejer styrken af ​​hamstrings og glutes. Over flere kilometer kan denne form for ubalance i styrken få en løber til at overkompensere og stole for meget på visse muskelgrupper, hvilket ofte fører til skader.

Foruden de fysiske fordele, yoga tilbyder, hjælper det også med at øge mental fokus. Da løbere ofte er skyldige i at træne gennem smerte og ignorere kroppens advarselssignaler, kan yoga hjælpe løbere med at opnå forbedret fysisk bevidsthed. Yoga skaber en stærkere følelse af kropsbevidsthed og lærer praktikere kunsten at lytte til kroppen.

Yoga kan hjælpe en løber i at dechifrere forskellen mellem smerte forårsaget af skade og ubehag som følge af anstrengelse. Alle de løb, hvor dit sind desperat forsøger at tale dig fra løb, men din krop er fit. Ved at øve opmærksomhed og meditation lærer man, hvornår man skal presse og hvornår man skal holde igen.

Hvis yoga er nyt for dig, er din bedste chance for at komme godt igang, at tilmelde dig nogle begynder-klasser i dit lokale yogastudie. En yogalærer kan hjælpe med, at instruere dig om korrekt positionering af kroppen, så du får mest muligt ud af din praksis. Derved får du det maksimale ud af dit løb, når du dyrker yoga. Få evt. udviklet et yogaprogram specialt lavet med henblik på dig som løber.

yoga øvelser

Få de 21 bedste yogaøvelser

-og deltag i lodtrækningen om gavekort på 500 kr. HVER måned!

Når du klikker "Hent øvelserne nu" tilmeldes du nyhedsbrevet. Du vil modtage yogaprogrammer, fitness-råd og tilbud [kan nemt afmeldes].

Sådan! Du har nu adgang til dine yogaøvelser - god fornøjelse :)

gavekort-gaveregn

Vind 500 kr. HVER måned
og shop hos "Den Intelligente Krop"

Når du klikker "Deltag" tilmeldes du også vores nyhedsbrev. Du vil modtage yogaprogrammer, fitness-råd og tilbud [kan altid nemt afmeldes].

Du deltager nu i lodtrækningen om 500 kr. på gavekort hver måned.

Share This