Derfor skal løbere dyrke yoga

Mens løbere er nogle af de sejeste folk på planeten, har mange løbere en række styrke- og fleksibilitetsproblemer. Det er ikke underligt, når man tænker på, at en løber rammer jorden næsten 1000 gange på lidt mere end en kilometer. Der presser musklerne, leddene, senerne og ledbåndene ved hvert et skridt. Den gode nyhed er, at dyrke yoga, som løber‚ er et vigtigt supplement til din “løbe-karriere”, kan forbedre nogle af manglerne i din løbende træning.

Yoga og løb er yin og Yang af fitness. De er ikke modstridende kræfter, men komplementære modsætninger, der interagerer i en større helhed. Dette gælder især med hensyn til styrke, fleksibilitet og mental skarphed.

Dyrker du langdistanceløb, ekstremløb, cykling eller crossfit, så tag et kig på nogle Recovery Boots og restituér hurtigt.

 

Se to videoer nederst på siden som du kan bruge før og efter din løbetur

I modsætning til styrketræning engagerer yoga praksis større og mindre muskelgrupper synergistisk gennem en bred vifte af bevægelser, og skaber også plads i kroppen ved at strække musklerne og i sidste ende forbedre fleksibiliteten. Yogastillinger kræver fokus og fuld kropsengagement, hvilket skaber en stærk balance i forhold til hoved og tå.

Måske er den største grund til, at en løber inddrager regelmæssig yoga i hans eller hendes træning for forebyggelse af skade. Da selv de mest basale øvelser anvender de store muskelgrupper, såvel som de mindre underarbejdede komplementære muskler, kan yoga hjælpe en løber med at identificere svage områder, der kræver opmærksomhed forud for udviklingen af ​​en skade.

Yoga gør et godt stykke arbejde med at påpege ubalancer, som kan indikere en skade. Der er mange løbere, der klager over knæsmerter, men i løbet af en klasse kan man konstatere, at smerten kommer fra stramhed eller ubalance i hofte.

Yoga kan også hjælpe en løber med at identificere problemer, hvilket f.eks. er når styrken af ​​quadriceps muskler langt opvejer styrken af ​​hamstrings og glutes. Over flere kilometer kan denne form for ubalance i styrken få en løber til at overkompensere og stole for meget på visse muskelgrupper, hvilket ofte fører til skader.

Foruden de fysiske fordele, yoga tilbyder, hjælper det også med at øge mental fokus. Da løbere ofte er skyldige i at træne gennem smerte og ignorere kroppens advarselssignaler, kan yoga hjælpe løbere med at opnå forbedret fysisk bevidsthed. Yoga skaber en stærkere følelse af kropsbevidsthed og lærer praktikere kunsten at lytte til kroppen.

Yoga kan hjælpe en løber i at dechifrere forskellen mellem smerte forårsaget af skade og ubehag som følge af anstrengelse. Alle de løb, hvor dit sind desperat forsøger at tale dig fra løb, men din krop er fit. Ved at øve opmærksomhed og meditation lærer man, hvornår man skal presse og hvornår man skal holde igen.

Yoga FØR dit løb – 7 min.

Yoga EFTER dit løb – 7 min.

Hvis yoga er nyt for dig, er din bedste chance for at komme godt igang, at tilmelde dig nogle begynder-klasser i dit lokale yogastudie. En yogalærer kan hjælpe med, at instruere dig om korrekt positionering af kroppen, så du får mest muligt ud af din praksis. Derved får du det maksimale ud af dit løb, når du dyrker yoga. Få evt. udviklet et yogaprogram specialt lavet med henblik på dig som løber.

Share This