Balancepude

Balancepuder styrker de små muskler

Du træner din finmotorik med en balancepude og styrker din overordnede balance. Artiklen indeholder sponsoreret indhold.

Flow yoga - vinyasa flows

Akupressur og velvære

Pigmåtter til hele kroppen

Sømmåtte til ryggen
Shop nu
Pigmåtte til ryg og nakke
Shop nu
Sømmåtte til fodterapi
Shop nu

Træn balancen og styrk kroppen med en balancepude

Hvad er en balancepude?

Det er en pude, som man enten pumper luft i, eller som er lukket tæt med luft, og som man kan bruge til, at træne og forbedre sin balance. Puden kan være firkantet eller rund, og den har en glat side og en nubret side.
Før man tager den i anvendelse, skal den pumpes op med luft først. Når den fyldes med luft, og man stiller sig på den eller sidder på den, skaber luften bevægelse i kroppen, hvilket muliggør, at man kan træne sin balance.

Hvad bruger man en balancepude til?

Man bruger den til at træne balance og koordination. Man kan bruge den både til genoptræning og til daglig træning, som har til formål at forebygge fx rygsmerter. Mange af os har stillesiddende arbejde og risikerer at få fysiske smerter, men med en balancepude er det muligt at sidde på kontoret og arbejde, imens man træner sin balance og styrker sin ryg og sin core, når man sidder på puden.

Forebyggelse af rygsmerter og styrkelse af din core kan gøres meget effektivt med Planken. Du kan prøve en Planken Challenge her.

Når man pumper puden op, bestemmer man selv, hvor meget luft der skal være i den. Fordelen ved selv at kunne justere dette er, at uanset om man træner for at forebygge fysiske skavanker eller fx genoptræner efter en knæskade, så kan luften i puden tilpasses efter behov.

Yogaøvelser er også en fremragende træning, når man skal genoptrænes eller styrkes mod skader.

Er det nemt at stå på en balancepude?

Der er forskelligt, hvor gode vi mennesker er til at holde balancen. Nogle skal øve sig lidt mere end andre, men vi kan anbefale, at man træner med balancepuden 10-30 minutter ad gangen og gentager træningen et par gange om dagen. Har du en dårlig balance, kan du starte med at træne i 10 minutter og så efterhånden bruge mere og mere tid på at stå eller sidde på balancepuden.

Hvorfor skal man bruge en balancepude?

Balancepuden aktiverer musklerne i kroppen, og den styrker både core og ryg. Samtidig får man forbedret sin balance og koordinationsevne, hvilket er vigtigt i hverdagen. Har man en dårlig kropsholdning og døjer med smerter, så kan balancepuden hjælpe med at forbedre kropsholdningen, så smerterne reduceres eller forsvinder helt. En balancepude kan bruges af både voksne og børn. En balancepude kan bruges på skift af de forskellige familiemedlemmer, hvis man har en derhjemme. Men man kan også tage den med på jobbet og få glæde af den, mens man arbejder.

Online yoga undervisning

Stream yoga når du vil

YogaStream for begynder yogis
  • 129,-/md eller 949,-/år
  • 1.000+ yogavideoer
  • Alle yogatyper & niveauer
  • Live undervisning
  • Dansk
Prøv gratis i 30 dage
YogaVivo online yoga
  • 119,-/md.
  • 1.100+ yogavideoer
  • Alle yogatyper & niveauer
  • Live undervisning
  • Ansigtsyoga
  • Dansk
Prøv gratis i 30 dage
Cathrine Yoga og retreats
  • 149,-/md + andre løsninger
  • Yogakurser og -undervisning
  • Alle yogatyper & niveauer
  • Yoga, meditation & mindfulness
  • Live undervisning og retreats
  • Dansk
Bliv medlem