YOGA

Med yoga styrker du alle muskelgrupper og får mentalt overskud og et varigt vægttab. På YogaØvelser.dk finder du alle de bedste yoga øvelser, programmer og udstyr.

Sponsoreret indhold

Yoga er for alle

Hvis du tror at yoga kun er, at sidde med benene over kors og sige ooohmmmmm, så tager du helt fejl.

Og jeg vil fortælle dig hvorfor.
Yoga kan fysisk krævende, men er meget afslappende for dit sind.

Her på siden er der en række ting til dig, som enten vil begynde med yoga eller som måske allerede har været igang med yoga.
Yogavideoerne og programmer på denne side leveres af Yoga Stream.

Yoga

Hvad er yoga?

Yoga er oprindeligt fra Indien. Yoga består af øvelser, kropsstillinger og åndedrætsteknikker, som ikke bare skal styrke og berolige dit sind og give dig bedre kontrol over dine tanker, men også give kroppen større smidighed op give smertelindring i led f.eks. i nakke, skuldre, ryg, knæ osv.

Hvis du ønsker at dyrke yoga, så behøver det ikke være både og. Du kan godt “nøjes” med, at lave yogaøvelser for større fleksibilitet i kroppen og smertelindring. Du behøver ikke nødvendigvis, at tage den “mentale” del med, selvom det er en stor del af yogaen. Men du vil sikkert med tiden finde yoga så givende og effektivt, at du automatisk vil tage mere og flere af teknikkerne til dig. Det vil nemlig gavne dig i hverdagen, både fysisk og mentalt.

Hvad betyder Namasté?

 

Namasté er en hinduistisk hilsen. Og det er typisk den hilsen som en yogaunderviser og yogaeleverne hilser hinanden med, når de afslutter en yogaklasse, men det kan også være en velkomsthilsen.

Når man hilser med Namasté bukker man som regel let, samtidig med at man trykker håndfladerne sammen 🙏🏻 Ordet Namasté kan være sagt eller usagt.

Hvor fysisk krævende er yoga egentlig?

Er du begynder og/eller har nogle fysiske begrænsninger eller skader, så er yoga heldigvis så individuel, at du presser eller udfordrer dig selv til det punkt, som føles rigtigt – og ikke mere. Så vil du roligt og sikkert fra uge til uge udvikle dig. Og det går hurtigt. Der er faktisk mærkbar fremgang fra uge til uge.

Overvejer du at starte på denne fantastiske sport? Men er ikke lige helt klar til, at tage springet til et hold endnu. Så er du kommet til det rette sted. Her kan du finde det du har brug for, for at komme igang derhjemme eller hvor du ønsker.

Vil du gerne følge et program og en underviser online på video, så kan du her se hvilke yoga videoer vi anbefaler.

Hvor mange kalorier forbrænder man ved at dyrke yoga?

Hvis du vejer omkring 60 kg, så ligger din forbrænding på ca. 300 kalorier pr. time. Der er selvfølgelig flere faktorer, som spiller ind. Det kunne være hvordan din form er, hvor mange pauser du har og flere andre fysiologiske ting.

Vejer du omkring 90 kg, så ligger din forbrænding på ca. 600 kalorier.

Skal man sammenligne med for eksempel løb, så forbrænder du ved løb ca. 20% flere kalorier. Løb er også en af de sportsgrene, som du forbrænder mest ved, sammen med cykling. Iøvrigt sammen med sjipning, som også er en god øvelse til at forbrænde kalorier med.

Hvorfor dyrke yoga? 5 grunde som med garanti vil ændre dit liv!

Der er flere gode grunde til, at dyrke yoga, men her de 5 bedste af dem. De giver dig virkelig hurtigt og mærkbare resultater.

  1. Afhjælper ryg og ledsmerter
  2. Forbedrer din kropsholdning markant
  3. Gør dig mere smidig
  4. Renser dit sind for hverdagens stress
  5. Du lærer at slappe rigtigt af

Alle disse gode resultater vil hjælpe dig uanset din alder, uanset din smidighed og uanset dit aktive niveau. Du kan få mærkbare resultater med bare én times yoga i ugen!

Websitet her skal hjælpe dig med det. Gøre det let for dig som enten er lidt skeptisk, ikke ved så meget om yoga eller bare dig, som har en travl hverdag, men har brug for alle de gode ting yoga kan gøre for dig.

Med yoga kan du ofte spare din fysioterapeut væk

Man af os danskere har problemer med ryggen på ét eller andet tidspunkt i livet. For mange bliver det det kun værre. Men yoga kan hjælpe dig af med rygsmerterne.

Yoga søger for at dine led bliver mere smidige, dine rygmuskler, mavemuskler og de helt små – men vigtige – muskelgrupper i din core bliver styrket. Din core er de nedre regioner i mave og ryg, plus de indre mavemuskler. De indre mavemuskel er for mange sjældent ret stærke. Det giver rygproblemer for mange.

Kan du tabe dig med yoga?

JA, det kan du ihvertfald. Slankekure virker sjældent på den lange bane. Desuden er de sure at komme igennem, og hvad så efter endt slankekur??

Det du skal sørge for er en let ændret livsstil. Ihvertfald når det kommer til kosten. Den rette kost giver dig varigt vægttab, en sundere krop og sind.

Jeg kan varmt anbefale “Slankeskolen” af Thomas Rosenstand. Faktisk er det meget misvisende, at kalde det for Slankeskolen. For det lyder meget som en superkur. Det er det også, men den bygger kun på en sund kost med de rette madvarer. Du må spise de mængder du vil, bare det er af de “rigtige” madvarer. Og ja, der er plads til lidt sødt også, selvom Thomas anbefaler dig at holde dig helt fra sukker.

Grundprincippet er at du gerne må spise indtil du er mæt, du må gerne spise fedt og du må gerne spise lidt godte engang imellem. Men du skal sørge for, at spise de sunde madvarer som ikke indeholder for mange kulhydrater, sukker og stivelse.

Men hvad har yoga og vægttab så med hinanden at gøre?

Yoga får din puls i vejret, men du er ikke forpustet, som når du løber en tur. Din forbrænding er super høj i den her form for fysisk udfoldelse. F.eks. hvis du er motionsløber og giver den gas, så forbrænder du sukkerdepoter og kulhydrater, men ikke decideret din fedtdepoter. Her er yoga bedre.

Og som sagt, yoga er for alle, nybegyndere som øvede. Unge som ældre. Tykke som tynde. Mænd som kvinder.

Stress af, få mere overskud, få motion og bliv sundere

Vi er alle interesserede i at leve så sundt et liv som muligt, men det er ikke alle blandt os, som er skabt til den hårde træning, der skal til for at holde en fin kampvægt og være mobil langt op i alderen. Det er jo nemlig et faktum, at vi bliver ældre og ældre og specielt dem, som holder livsstilssygdommene væk fra kroppen.

Til dem, som ikke er til timer med løbesko på eller lange ture på cykel, og som enten ikke er til fitnesscentre eller måske ikke kan tåle den hårde træning på grund af skader eller sygdom, så er der kommet mange nye og gode træningsmetoder, og en af dem, som har fået en ny stor opblomstring, er yoga.

Fra Asien til os

Yoga er en blanding af udstrækning, meditation og blid motion for led og muskler, som sikrer, du føler dig frisk og rask både fysik og mentalt, men uden at du skal bruge timer på et løbebånd eller på en kondicykel.

Yoga har sin oprindelse i Asien, og specielt Indien er kendt for deres mange vismænd, som dyrker yoga som en del af den traditionelle livsstil, og som en del af deres medicinske forebyggelse af sygdomme. Det er med til at sikre, at kroppen holder sig sund, spændstig og i balance både fysisk og mentalt.

Yoga kom første gang til vesten efter Anden Verdenskrig, og det var en type mental stimulation, som passede godt sammen med andre ting, som kom hertil og blev en del af den hippiekultur, der opstod i disse år. Det var en del af en livsstil, som brugte ikke kun yoga, men også mange af de andre dele af asiatisk medicin, religion og mad, for bare at nævne en del af det, som de tog med, når de tog ud i verden. For det var på det tidspunkt meget populært at tage ud i verden og bosætte sig. og at leve en periode i Asien i en af de lande, hvor man kunne få en spirituel påvirkning, var endnu mere populært.

Yoga er mangen en ting

Yoga findes i forskellige varianter, der er stor, større eller mindre forskellige, alt efter hvilken type man vælger, men de fleste af dem, der underviser i det, bruger en af de to store retningslinjer indenfor yoga, og så kombinerer de eventuelt de to ind til noget, som passer dem og deres ønske om en personlig stil.

Yoga har fået en ny opblomstring i de senere år, og det kan til dels skyldes, at der er skudt forskellige former for wellnesscentre op, som har det på programmet.

Som folket har fået øjnene op for det gode ved yoga, så er der skudt yogaforeninger op mange steder, og der er nu også studier, som tilbyder yoga, hvor de har instruktører, som med indsigt og ro kan undervise alle lige fra dem, som er meget øvede i de sjove stillinger, som alle har nogle fantastiske maleriske navne, til dem, som ingen idé har om, hvad yoga er.

Det er ikke svært at få yoga prøvet af

Er du i tvivl om, hvad yoga er, og om det måske kunne være noget for dig, så er der mange steder, hvor du i dag kan få en prøvetime. Det vil være sammen med andre, som er på samme niveau som dig selv.

Du vil som med al sport og motion starte blidt ud, og selvom du aldrig har dyrket det før, så vil du se, at det er noget, som du hurtigt bliver rigtig god til, og du vil også se, at din krop ændrer sig og bliver stærkere og smidigere. Du vil opleve, at du kan udføre stadig mere og mere komplekse yogapositioner, som vil lade din krop blive stærkere og stærkere.

Der er mange, der, når de starter med yoga, også kombinerer det med en livsstilsændring og tager den madstil, som hører sammen med yogaen til sig. Og da yoga praktiseres i Indien primært, så er det hinduismens lære, og der er langt de fleste vegetarer. Det er dog ikke noget, der er noget krav om, det er mere noget, som kommer til at følge med.

Når man bliver rigtig bidt af den livsstil, så er der mange, der når de er kommet langt i deres yogatræning, også prøver kræfter med meditation. Det er langt fra noget, som er let, og det er også noget, som kræver en grundigt introduktion, for det at kunne tømme sin hjerne for tanker er noget besværligt, og det er godt at have en lærer, som kan give gode råd og vejledning.

På sigt er der også mulighed for at komme i gang med mere avancerede øvelser. Igen er yoga for alle og for alle niveauer. Der er de lette øvelser, du kan lære af en instruktør, som du også kan lave hjemme, og så er der yoga for de rigtig øvede, samt den slags yoga, der også har elementer fra andre typer af træning. Der er frit valg på alle hylder.

Yoga ude og hjemme

Det er samtidig ikke svært at komme i gang, når det gælder det rette udstyr. Meget er gulvøvelser, og der er en yogamåtte en rigtig god idé. Den giver det rette underlag, så du sidder, ligger og står behageligt, og så kan den desuden foldes sammen og let pakkes væk. Det gør den også nem at have med til og fra træning.

Tøjet er heller ikke den store udskrivning på nogen måde. Det gælder om at finde noget, der er blødt og behageligt at have på. Det skal ikke være for stramt, men det må heller ikke være for løst. Mange har derfor allerede træningstøj, der vil passe perfekt til formålet, og ellers er det ikke noget, der er svært at finde.

Her kan du vælge mellem tøj, der er specielt fremstillet til yoga, men du kan reelt vælge lige det, du har lyst til at have på. Sko behøver du dog ikke tænke så meget over, for langt de fleste øvelser laves bedst med bare tæer. På en yogamåtte har du perfekt greb under fødderne, så det er ikke noget problem. Der er selvfølgelig også mange af øvelserne, du sagtens an lave med enten sko eller sokker på, hvis du foretrækker det.

yoga øvelser

Få de 21 bedste yogaøvelser

-og deltag i lodtrækningen om gavekort på 500 kr. HVER måned!

Når du klikker "Hent øvelserne nu" tilmeldes du nyhedsbrevet. Du vil modtage yogaprogrammer, fitness-råd og tilbud [kan altid nemt afmeldes].

You have Successfully Subscribed!