Hot yoga - hvad er det og hvorfor skal det være varmt?

Hot yoga, også kaldet Birkram yoga, er en yogaform inden for Hatha yoga, som har til formål at øge fleksibilitet, koncentration og udholdenhed. Hot yoga er steget kraftigt i popularitet over de seneste år. I denne artikel kan du læse om hot yoga og forskellen på Birkram yoga og hot yoga. Du vil også få svar på, om det er sundt, og hvad du skal være opmærksom på at indtage før og efter hot yoga.

Hvad er hot yoga?

Hot yoga/Bikram yoga er en asena-sekvens (en række yoga stillinger), som udøves i et opvarmet rum på 37-40 grader. Formålet er at stimulere blodgennemstrømningen og løsne musklerne op. Den varme temperatur hjælper på kroppens fleksibilitet. Samtidig gør varmen og de udfordrende stillinger, at man sveder mere end normalt. Det siges at have en udrensende effekt. Derfor er det vigtigt at du husker at drikke en masse vand før og efter din hot yoga session. Samtidig skal du også have tilført salt til kroppen ved at spise saltholdigt mad. De varme temperaturer sætter store krav til koncentration og udholdenhed, som derfor også trænes ved denne yogaform.

Forskellen på hot yoga og Bikram yoga

Bikram yoga udføres efter nogle meget faste principper, mens hot yoga er mere løst defineret. Bikram yoga har en fast struktur, hvor man gennemgår to vejrtrækningsøvelser og 26 stillinger i en fast rækkefølge. Rummet er opvarmet til 40 grader og har en luftfugtighed på 40 %. En træningssession varer 90 minutter. Du forbrænder ca. 500 kalorier ved en Bikram yoga session. Hot yoga er op til den enkelte yoga instruktør. De kan variere stillingerne og rækkefølgen fra gang til gang. Temperaturen fastsættes også af instruktøren men vil typisk ligge på ca. 37 grader.

Er hot yoga sundt?

Der er både fortalere og modstandere af hot yoga og Bikram yoga. Fortalerne fremhæver, at de høje temperaturer er gode for muskler og led. Det hjælper til at udøveren kan komme dybere ned i øvelserne og strækkene. Sportsudøvere har angivet at Bikram yoga har hjulpet dem til at komme af med sportsskader. Modstanderne af hot yoga siger, at hot yoga stresser kroppen unødigt. Formålet med hot yoga er netop at give kroppen ro i øvelserne og fokusere på åndedrættet fremfor udholdenhed. I yogaens oprindelsesland, Indien, udfører man typisk yoga før solopgang eller omkring solopgang, for netop at undgå de høje temperaturer.

En undersøgelse på physoc.onlinelibrary.wiley.com viser, at hot yoga hverken er mere eller mindre sundt end almindelig yoga. Det afgørende er derfor, hvad du foretrækker. Yoga handler om, at du som udøver finder ro og fokus, og hvorvidt du gør det i et opvarmet eller normalt tempereret rum er en smagssag. Mennesker håndterer varme temperaturer meget forskelligt. Og du kan godt træne kroppen op til at blive bedre til at håndtere varmen.

Hvis du er helt ny til yoga anbefales det alligevel, at du starter ud med at udføre yoga under normale temperaturer, før du giver dig i kast med Bikram yoga.

I forhold til vægttab er der heller ikke tegn på at den hot yoga er bedre eller dårligere end almindelig yoga. Ved første øjekast kan det føles som om, du taber dig mere ved Bikram yoga, men det skyldes det øgede væsketab, som forekommer under hot yoga, hvor du sveder væsentligt mere end almindelig yoga. Derfor er det vigtigt at du husker at drikke endnu mere efter en hot yoga session end efter en almindelig yoga session.

Hvad skal jeg spise og drikke før og efter hot yoga?

Sørg for at spise normalt og drikke ekstra vand i timerne op til din hot yoga time. Hvis din yoga time ligger om eftermiddagen, skal du gerne indtage 1-2 liter vand inden da. Dit væskebehov afhænger af din vægt og størrelse, samt hvor meget du i øvrigt drikker, og hvad du drikker. Du kan altid spørge din underviser til råds. Sørg for ikke at drikke hele vandbeholdningen lige inden yoga undervisningen, da du ikke umiddelbart kan komme på toilettet  i løbet af undervisningen. Det er derfor vigtigt at tisse godt af, inden timen starter.

Efter yogaundervisningen har du mistet en masse væske, salt og mineraler. Det er derfor en god ide at drikke 0,5-1 liter og indtage et måltid mad. F.eks. kan du lave en salat med quinoa, en omelet med kylling og grøntsager eller hvad du ellers kan finde på. Det vigtige er, at måltidet indeholder proteiner, vitaminer og salt.

Vil du have de 21 mest populære yogaøvelser?

Indtast din email og alle øvelserne kan downloades som PDF. Print dem eller brug dem når som helst på din mobil eller tablet. De sendes også automatisk til din mail.

You have Successfully Subscribed!

Share This